Pénzügyekről tudatosan
Csatlakozva az országos
Pénz7 programsorozathoz, a Bán úti tagintézményben három foglalkozást tartottam
a pénzügyi tudatosságra
nevelés témakörében. A három különböző kollégiumi
csoport – szakközépiskolások, normál szakiskolások és az Arany János
szakiskolai programosok – évfolyamaiban megtartott egy-egy foglalkozás tanulságos tapasztalatokkal szolgált.
Ami valamennyi iskolatípusban megfigyelhető volt:
elsősorban azért hasznos a kezdeményezés, mert a középiskolásoknak nagyon hézagosak
a pénzügyi ismeretei. A foglalkozásokat segítő oktató
anyagokat szakértő pedagógusok dolgozták ki az EMMI és az OFI szakmai
támogatásával. A 2016-os Pénz7
középpontjába a „pénzügyi tervezés és a takarékosság” került. Az órák megtartását személyes felkészítő képzéssel segítették, amelynek helyszíne a budapesti MKB Bank Váci utcai székháza
volt. A rendelkezésre bocsátott játékos tananyag, az
előre gyártott kész óravázlatok, és kivetíthető prezentációk hasznos gyakorlati
ismeretek átadását tették lehetővé. A jó hangulatú, pörgős, érdekes
óravezetéshez természetesen át kellett szabni az adott tanulócsoport
sajátosságaihoz igazítva az óravázlatokat. Az előkészítéssel járó néhány órás
fáradtság azonban megtérült. A program honlapjáról letölthető eseménykártyák,
feladatlapok, a pénzügyi megtakarításhoz kapcsolódó számítások gazdag
választéka nagy segítséget jelentett az órák tervezéséhez. A frontális, a
pármunka alkalmazása, a bankok működésének, a pénz funkcióinak a kivetített
színes diákkal való bemutatása, illetve a Pénz7 promóciós, internetes
kisfilmjének közös megtekintése az egyébként száraz témát érdekfeszítővé tette.
Több
érdekes tapasztalattal is szolgáltak a megtartott órák. Sajnos még a
szakközépiskolások körében is komoly gondot jelentett a banki megtakarításhoz
kapcsolódó egyszerű kamatszámítást igénylő példák megoldása. Ugyanakkor a
szakiskolát végzettek szakközépiskolájában tanuló – úgynevezett intenzív
érettségire készülők – körében voltak olyan lányok, akik elmondták, hogy
szívesen vennének részt a jövőben is több hasonló foglalkozáson, mert ilyeneket
nem tartanak az iskolában.
Csirke
József